That’s How Kawe Moves.., Thank You For The Ride Bros!

Matilah korang! Nah, entri yang kedua dari Kawe dalam masa satu hari. Kawe ni kalu sudah mula menulis susah nak berhenti. Ada saja benda yang hendak ditulis. Rasakan! Biar termuntah korang nak baca semua ini.  

Dalam entri Kawe yang sebelum ini, Kawe ada cerita yang Kawe ni mempunyai masalah rabun jauh dan akibatnya Kawe tidak ada lesen memandu. Justeru, pada kali ini Kawe nak ceritakan bagaimana kehidupan Kawe tanpa lesen memandu. Tanpa lesen memandu bererti Kawe tak boleh memandu kereta atau motosikal atau kapal terbang mahupun kapal selam! Sedangkan pada masa ini, hampir semua kawan2 Kawe sudah dua tuga kali menukar kereta. Dari kereta kecil ke kereta besar. Tak apalah mereka mesti tukar kereta besar sebab keluarga mereka sudah besar, anak sudah besar-besar, binipun dah besar gebu. Tapi yang paling penting kenapa mereka intg_netw_new1.giftukar kereta besar sebab perut  dah besar, dah buncit! Tak macam Kawe. Larrriiikkkk. Pernah satu ketika dulu, kawan-kawan kata susah kalau tak ada kereta. Kawepun hairan apalah susah sangat tak ada kereta. Sampai sekarangpun Kawe tak rasa susahpun tiada kereta. Dapat juga Kawe bergerak ke sana ke mari, ke situ ke siti (sekadar pinjam statement Joebangla). Memanglah kekadang tu  terasa susah juga dalam situasi-situasi tertentu. Kekadang tu terasa rendah diripun ada juga. Yelah, masyarakat kita suka menilai sesorang itu dari segi material. Jika orang itu tidak berkereta, maknanya orang itu tidak berkemampuan. Selalu bila Kawe balik kampung untuk bercuti selalu jiran-jiran bertanyakan Kawe bila nak pakai kereta. Malu juga rasanya. Gerampun ada. Tapi pokoknya, Kawe bukan tak mampu. Bukan mereka tahupun masalah Kawe sebenarnya. Ah, persetankan! Biarlah mereka bebas berkata apa. Malaysiakan negara bebas. Tapi bila difikirkan ada betul juga. Bila lagi Kawe nak pandu kereta bawak mek ke Pasar Siti Khadijah di Kota Bharu tu. Bila lagi nak pandu kereta sendiri nak bawa ayah ke klinik untuk ambil ubat dia. Bila lagi nak pandu sendiri nak bawa balik bakal menantu jumpa ayah dan mek. Tapi apakan daya! Insya Allah, kalau penglihatan Kawe dah beransur baik dan tahap keyakinan Kawe untuk memandu dah meningkat, akan Kawe dapatkan lesen memandu dan membeli sebuah kereta. Kawe ada juga berangan-angan kalau dah dapat lesen nanti Kawe akan beli kenderaan dari jenis 4WD. Tak kisahlah jenama apapun, janji 4WD!

Mesti kalian tertanya-tanya, bagaimana Kawe hidup tanpa kereta. Bagaimana Kawe pegi kerja? Pergi pasar, pergi shopping, pergi taman, pergi tengok wayang, pergi dating, pergi jumpa kawan, pergi mana-mana saja. Bergerak ke sana, ke sini, ke situ dan ke siti? Heeheh. Senang saja. Gunakanlah pengangkutan awam. Kerajaan sudah berbelanja berbilion ringgit untuk membangun dan menambah infrsatruktur meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam. Kalau kita tak gunakan siapa lagi yang akan gunakan. Apa yang Kawe lihat ramai warga asing yang menggunakan kemudahan tersebut. Kawe ni boleh lah digelar pengguna tegar. Setiap hari Kawe akan gunakan perkhidmatan ini. Untuk ke tempat kerja Kawe nun jauh di Putrajaya, Kawe perlu menaiki LRT Rapid dari stesen Cempaka ke stesen Chan Sow Lin untuk menukar tren ke laluan Sri Petaling untuk ke Stesen Bandar Tasik Selatan (BTS). Tiba di stesen BTS Kawe akan bergegas ke Stesen ERL untuk menaiki tren KLIA Transit ke stesen Putrajaya Sentral (PJS). Setelah sampai di PJS, Kawe akan mengambil bas Nadi Putra atau teksi berkupon untuk ke pejabat di Kompleks D. Semuanya mengambil waktu perjalanan lebih kurang 1 jam 20 minit. Nampak agak rumit, tetapi bila lama-kelamaan diulang-ulang, jadinya kebiasaan. Alah bisa tegal biasa. Kalau nak nak ke Bukit Bintang, KLCC untuk shopping atau ke gym Kawe akan gunakan tren dan monorel ataupun teksi. Kalau pergi beli barang dapur kat Jusco ke, kat Carefour ke atau kat Tesco, Kawe lebih suka bawa naik teksi. Senang nak bawa balik barang-barang yang dibeli setroli tu. Takkanlah nak seret masuk tren pulak. Sama jugalah kalau pergi tengok teater ke, muzikal ke kat Istana Budaya Kawe akan gunakan teksi. Begitu juga kalau Kawe nak pergi jogging di Tasik Titiwangsa atau Tasik Permaisuri panggil teksilah jawabnya. Kawe juga ada beberapa orang pemandu teksi kegemaran  yang selalu Kawe gunakan khidmat mereka. Selalunya jika ada event tertentu ataupun Kawe ingin ke KLIA (ketika outstation, jika pemandu di pejabat tiada).

Selama Kawe menggunakan perkhidmatan awam ni berbagai pengalaman yang telah Kawe lalui. Pelbagai ceritanya. Kalau kisah di dalam tren tu macam-maca cerita ada. Ada yang tidur sambil berdiri. Ada yang ternampak spender sebab pakai seluar pendek. Ada orang mabuk yang kencing dalam tren. Ada yang bergaduh, yang bercakap kuat-kuat di handphone. Ada yang kuntut! Kalau di waktu puncak, sudah tentu tren tu dah macam tin sardin layaknya. Masa tu adalah tangan-tangan gatal yang suka merayap meraba bontot atau temnpat sulit orang. Tak kira yang meraba itu lekai ke perempuan. Tak kira yang kena raba tu lelaki ke perempuan. Macam-macam ado! Ada yang ambil peluang menyeluk saku, handbag orang. Semua tu pernah Kawe tengok. Kalau naik teksi pula, Kawe dah jumpa dengan macam-macam perangai pemandu teksi. Macam-macam bangsa. Baik Melayu, baik india, baik Cina, baik Bangla, baik Indon, semuanya ada perangai masing-masing. Ada pemandu lelaki, ada pemandu wanita, ada pemadu pengkid, ada pemandu pondan dan ada pemandu yang tak tahu Kawe nak kelaskan jantinanya.  Semuanya pernah Kawe rasai. Ada yang pandu perlahan macam siput. Ada yang pandu macam lipas kudung, macam bawak fighter jet pun ada. Ada yang terlalu ikut peraturan. Ada yang tipu meter ada yang tipu jalan. Suka hati dia saja kata tu jalan pintas! Ada juga buat sex-harrasment. Cakap lucah-lucah. Ada juga yang tunjuk anu dia kat Kawe Musykil pulak! Kebanyakan teksi di Kuala Lumpur ni busuk! Jarang sekali Kawe dapat naik teksi yang bersih dan berbau wangi. Sama ada teksi atau kereta yang kotor atau kedua-duanya sekali. Pemandunya ada yang tak mandi pagi. Ada yang mabuk todi, berbau beer! Alhamdulillah setakat ini belum ada kejadian buruk lagi yang menimpa. Panjang sebenarnya untuk ditaip di sini. Kalau nak dibandingkan perkhidmatan teksi di KL dengan ibu kota lain, tak perlu pergi jauh, sekadar merujuk kepada teksi di Jakarta, teksi di sana lagi bagus. Bukan niat untuk tidak patriotik, tapi itulah hakikatnya.

erljpeg.jpgDi sini Kawe nak juga bercerita tentang insan-insan yang pernah menjadi supir Kawe ucap terima kasih kepada kawan-kawan dan insan yang pernah menumpangkan Kawe. Teringat lagi Kawe, semasa bekerja di Pusat Bandar Damansara dulu, Kawe menunpang kereta sahabat baik Kawe, iaitu HE. Kawe amat berterima kasih pada dia kerana sudi menghantar dan mengambil Kawe ke/dari tempat kerja, walaupun pada masa itu die bekerja di Jalan Duta. Pada waktu itu dia adalah rakan serumah Kawe. Tiap-tiap hari dia kena hantar dan ambil Kawe di Pusat Bandar Damansara. Bila dia sepejabat dengan Kawe pada tahun berikutnya, Kawe pula sudah tinggal di Wangsa Maju dan dia pula tinggal di Cheras. Tapi dia masih lagi menumpangkan Kawe semasa balik kerja dengan menghantar Kawe ke stesen LRT Bangsar. Kawe  tabik dengan effort dia. Sanggup meredah trafik di Jalan Maarof, Bangsar semata-mata untuk menghantar Kawe ke stesen LRT Bangsar. Apabila pejabat kami telah berpindah ke Parcel E, Putrajaya dia masih sudi menumpangkan Kawe ke Stesen LRT Sungai Besi. Segala budi dia sampai sekarang tak terbalas oleh Kawe. Dia sedar akan kesusahan Kawe dan cuba membantu Kawe setakat yang dia mampu. Setelah dia berkahwin Kawe jarang menumpang keretanya, kerana Kawe tidak mahu mengganggu waktu-waktu privasi dia. Adalah juga di kala waktu terdesak Kawe menumpang kereta dia. Selepas Kawe ditukarkan ke Parcel D, Kawe amat jarang menumpangnya untuk balik. Lagipun waktu balik kami berlainan. Tetapi sekali-sekala Kawe menumpangnya untuk ke masjid pada hari Jumaat. Terima kasih HE! Jasamu sentiasa dikenang.

Orang kedua yang Kawe ingin ucapkan terima kasih ialah kepada Abang Joe. Abag Joe ni Kawe baru sahaja kenal dalam2 tahun kebelakangan ini. Dia tinggal berdekatan dengan rumah Kawe di Pandan Indah. Abang Joe pada pandangan Kawe ialah seorang yang sangat baik dan pemurah. Wakaupun dia seorang yang pendiam tetapi dia tidak sombong. Kawe nak ucap terima kasih kerana sudi menumpangkan Kawe ke pejabat sepanjang lebih 1 tahun lebih. Oleh kerana kami tinggal berdekatan dan bekerja di tempat yang sama iaitu di Putrajaya, jadi Kawe dengan tidak malunya Kawe bersetujulah untuk menumpang keretanya setelah dipelawa pada satu hari. Kawe pada mulanya agak segan juga, kerana sebelum ini kami tidaklah berapa rapat, cuma kenal dan terserempak di kedai makan dekat rumah kami. Kawe ada juga tanya berapa Kawe perlu bayar walaupun Kawe tahu dia ikhlas nak tolong Kawe. Tapi Abang Joe kata tak payah bayar apa-apa.  Katanya, bukan setiap hari Kawe naik keretanya. Kekadang dia atau Kawe bercuti. Kekadang Kawe atau dia bekerja atau berkursus di luar kawasan. Betul juga.  Tapi, Kawe ni sentiasa ingat pesan mek Kawe, kalau orang berbudi, kita perlu berbahasa. Untuk tiga bulan pertama tu ada juga Kawe hulurkan duit yang Kawe masukkan ke dalam sampul surat. Duit tu sebenarnya untuk Abang Joe top-up Kad Touch ‘N Go. Tiap-tiap kali bila lalu toll gate, Kawe akan tengok baki kad touch ‘n go dia. Kawe tahu Abang Joe tak mahu duit tu, sebab itulah bulan seterusnya Kawe dah tak bagi duit tu. Heheh.  Baru Kawe perasan, selepas raya hari tu, sekarang ni Kawe jarang tumpang kereta Abang Joe. Bukan Kawe tak sudi sebenarnya, tapi Kawe perlu keluar awal untuk sampai awal di pejabat. Selalunya, kalau menumpang abang Joe, kami keluar pukul 7.10 pagi. Kekadang sampai awal, kekadang sampai lewat  bergantung pada keadaan trafik hari tersebut. Kalau Kawe sampai lewat, apalagi Abang Joe, dia lagilah lewat. Kasihan dia, dahlah kena berebut-rebut dapatkan parking lot. Kalau dia lewwat tentu dia kena parkir keretanya di tempat berbayar tu. Kena keluar duit lagi. Rasa serba salah pulak Kawe. Justeru, Kawe nak berterima kasih yang tak terhingga pada Abang Joe yang baik hati ni. Tak terbalas jasa dia. Susah nak cari orang yang baik macam abang Joe ni.

Berbalik semula pada kisah pengangkutan awam tadi, Kawe sarankan agar semua warga kota untuk menggunakan perkhidmatan ini. Ianya menjimatkan  wanga anda kerana tidak perlu membayar tol, petrol, parkir, penyelenggaraan dan menjimatkan masa perjalanan. Ia juga boleh mengurangkan masalah kesesakan trafik di KL. Tapi malangnya tidak semua destinasi yang hendak dituju ada akses kepada perkhidmatan ini. Sudah tiba masanya Kerajaan memperbanyak dan menambah infrastruktur pengangkutan awam ini, lebih-lebih lagi perkhidmatan rel. Banyak negara maju telah membangun dan menyediakan perkhidmatan rel sebagai cara pengangkutan awam utama di bandar besar mereka seperti di Tokyo, New York, London, Paris, Madrid, Sydey dan Seoul. Kawe pernah sampai di Seoul, London, Madrid dan Sydney dan pernah menggunakan perkhidmatan rel mereka. They’re Superb! Kawe rasa gembira dengan cadangan Kerajaan untuk menambah dan memanjangkan lagi landasan rel Rapid KL sehingga ke Puchong, ke USJ dan ke Selayang. Pada masa yang sama, Kawe masih rasa terkilan kerana projek monorel di Putrajaya masih lagi dibekukan. Buktinya, projek ini tidak terdapat di dalam projek RMK9. Menurut masterplan Putrajaya yang asal, perkhidmatan monorel merupakan antara komponen pengangkutan yang utama di Putrajaya. Banyak stesen-stesen (underground atau eleveted) yang akan beroperasi di setiap Presint dan Parcel untuk kemudahan penduduk dan pekerja. Atas alasan itulah juga, kalau diperhatikan tidak banyak terdapat tapak parkir disediakan di Putrajaya. Idea asalnya adalah untuk mengoptimumkan penggunaan monorel dan perkhidamatan bas  berkuasa gas asli yang lebih bersih, menggunakan konsep ‘park ‘n ride’.

Wah, panjang betul Kawe menulis nih. Nak termuntah rasanya. Jadi, selepas korang baca ni, berani tak menyahut cabaran Kawe untuk gunakan perkhidmatan awam? Sila-silakan.

Published in: on Disember 5, 2007 at 1:16 am  Comments (10)  

The URI to TrackBack this entry is: https://kawejauh.wordpress.com/2007/12/05/thats-how-kawe-moves-thank-you-bros/trackback/

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini.

10 KomenTinggalkan komen

  1. Fuh! Salute habis kat Kawe turun naik tukar naik LRT/Bas utk g kerja kat Putrajaya. Kenapa tak duk di putrajaya je Kawe mudah sket?

  2. wahhh bijak kawe menggunakan kederaan awam…kawe tak bau kepam ka?wakahakah.semlam naik kommutter Ya Allah bau nye, penin pala sib baik naik dr BTS ke MidV ajork.[jom p dating naik public transport disiang hari ye wakahakahkah]

  3. ‘ala bisa tegal biasa’ kannnn! ‘di mana ada kemahuan, disitu pasti ade jalan’. tapi tak sabar gak nk tunggu kawe beli kerata sendiri leh numpang….huwa….huwa…huwa….

  4. HE terkasima, ada entri yang menyebut tentang HE juga… kepada kawe, tumpang kereta tu biasa je.. kalau tak tumpangkan pun…setiap hari melalui jalan yang sama…

    “Bila lagi nak pandu sendiri nak bawa balik bakal menantu jumpa ayah dan mek” <–statement ni..mmg tak sesuaikan..nasib baik dah distrokekan… naik bas pun boleh bawak balik bakal menantukan… :p

  5. Wah,seronok pula baca entri ni sampai tak terasa kepanjangannya! hehe. Alangkah bagus kalau semua rakyat Malaysia bersikap spt tuan pnya blog ni.. mgkn takkan ada masalah kesesakan jalan raya lg nnt.

    **Maaf jika si rama² tetiba je hinggap di blog ini dan terus bg komen😀

  6. sonok baca citer demo nih kawe..kawe kat kelate tu duk kat mana?

  7. bestnyer dapat jalan2. apakata amik gambar2 plak dalam perjalanan. hehhehehe🙂

  8. rasanya.. susah jugak hang nak cari aweks ni kalau tak berkenderaan, tapi hang boleh cari aweks yg dah berkenderaan… kui 3x, oklah tu aku pernah harungi naik bas mini – komuter sebelum ada kenderaan sendiri.. , tapi hang still boleh bersabar ek..(yelah aku rasa kalau hang takde masalah rabun sure dah ada keta kan…) rabun tu satu kekurangan yang ada hikmah di sebalik NYA kerabunan hang tersebut (ni siap komen entry hang pasal kerabunan hang tu)

  9. kadang² naik public transport ni boleh rilek² gak..itu bagi yang dah biasa berkenderaan sendiri ke mana² la..

    aku puji kau bro!!! salute abes la sebab kau mampu bergerak ke mana² dengan hanya menggunakan pengangkutan awam…tapi sudah pasti ianya menggunakan banyak duit kan..

  10. dulu aku naik pengangkutan awam..

    skang pun, kekadang aku naik pengangkutan awam…

    best…
    x tenion, kalo jem pun, leh tdo..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: